Marc Europeu per a la Competència Digital dels Educadors (DigCompEdu)

El DigCompEdu (Marc Europeu per a la Competència Digital dels Educadors) és un document de la Comissió Europea que explica les habilitats digitals que han de tindre els docents per utilitzar la tecnologia a l’aula de manera correcta i útil. Aquest marc serveix com a guia perquè el professorat puga fer servir les eines digitals en les seues classes, ajudar a l’alumnat a aprendre millor i adaptar-se a un món cada vegada més digital.
Actualment, les tecnologies digitals formen part de la vida diària i també de l’educació. Per això, és important que el professorat i l’alumnat sàpiguen utilitzar-les.
En l’educació, la tecnologia té dos funcions principals: d’una banda, és un contingut que s’ha d’aprendre, perquè la competència digital és una habilitat bàsica per a la societat actual; d’altra banda, també és una eina que ajuda a ensenyar i aprendre altres continguts.
El marc DigCompEdu s’organitza en sis àrees de competència que expliquen com els docents han d’utilitzar la tecnologia:
La primera àrea és el compromís professional. Aquesta àrea tracta sobre l’ús de les tecnologies per comunicar-se amb altres professors, treballar en equip, participar en activitats del centre i continuar formant-se com a docent. També inclou pensar sobre la mateixa manera d’ensenyar per intentar millorar-la.
La segona àrea és la dels continguts digitals. Aquesta tracta de saber buscar, triar, crear o adaptar materials digitals per utilitzar-los a classe. El professorat també ha de saber utilitzar recursos digitals educatius i compartir-los amb altres docents si és necessari.
La tercera àrea del DigCompEdu és l’ensenyament i l’aprenentatge. Aquesta àrea tracta de com utilitzar les tecnologies en les activitats de classe. Per exemple, fer activitats amb eines digitals, ajudar l’alumnat mentre aprèn o fomentar el treball en grup i l’aprenentatge autònom. L’objectiu és que la tecnologia ajude a fer les classes més dinàmiques i participatives.
La quarta àrea és l’avaluació i la retroalimentació. Les tecnologies poden ajudar el professorat a avaluar l’aprenentatge dels estudiants. Amb diferents eines digitals es poden recollir dades, seguir el progrés de l’alumnat i donar comentaris o orientacions perquè milloren. Això ajuda a fer una avaluació més contínua i útil.
La cinquena àrea del DigCompEdu és l’empoderament de l’alumnat. Aquesta àrea tracta d’utilitzar la tecnologia per adaptar l’ensenyament a les necessitats de cada estudiant. A més, ajuda a fer les classes més inclusives i a fomentar la participació de l’alumnat. Les eines digitals faciliten atendre millor la diversitat de l’aula.
Finalment, la sisena àrea és el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat. Aquesta àrea explica que el professorat ha d’ensenyar al seu alumnat a saber utilitzar la tecnologia de manera responsable, és a dir, l’alumnat ha de saber buscar informació, comunicar-se en entorns digitals, crear continguts i utilitzar internet de forma segura.
Aquest marc també defineix diferents nivells de desenvolupament del docent. En les etapes A1 i A2, el professorat està en un nivell inicial i utilitza la tecnologia de manera bàsica. En els nivells B1 i B2, ja treballa amb més autonomia i pot aplicar el que sap en diferents situacions. En el nivell C1, el docent té un paper actiu en el centre i ajuda a impulsar la innovació i a altres companys. Finalment, en el nivell C2, el professorat investiga, innova i genera canvis importants en l’àmbit educatiu.
En resum, el DigCompEdu és un marc que mostra les competències digitals que ha de tindre el professorat. El seu objectiu principal és millorar l’educació fent un ús adequat de la tecnologia i preparar tant els docents com els alumnes per al món digital actual.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada